Ruis.

In de communicatie is ruis, iets wat de communicatie bemoeilijkt. Een stoorzender die er misschien voor zorgt dat de boodschap moeilijker bij de ontvanger aankomt. De laatste jaren is ruis ook het fenomeen dat sommigen kennen als discolichtjes in hun digitale beelden. Waarom heeft het zo’n slechte naam?

Een digitale sensor kan je een hogere lichtgevoeligheid geven, zogenaamde ISO. In tegenstelling tot het oude analoge filmpje wordt de sensor dan niet lichtgevoeliger natuurlijk. Het is nog altijd dezelfde sensor, maar de sensor zal het signaal versterken om zo een beeld te kunnen maken in lichtarme omstandigheden. Een neveneffect zijn die discolichtjes in beelden. Pietel heeft net zijn nieuwe D300 uit de verpakking gehaald – terwijl ik hier zit te klooien met mijn 300d…🙂 Op zijn nieuwe fotografieblog geeft hij aan dat de ruis toch een van de belangrijkste redenen was om de overstap te maken. Ik vind dat een beetje jammer.

Bij het ontstaan van de fotografie zag je dat het al redelijk snel mogelijk was om haarscherpe beelden te maken, in het museum van Charleroi kan je dat mooi bekijken. Alleen de fotografie was nog niet volwassen. Mensen begonnen allerlei kunstgrepen uit te voeren om dat beeld op een schilderij te doen lijken. Vaseline op de lens, idylische landschappen (bweik) enz. Fotografie is geen schilderkunst. Dus iedereen die in de fotoclub bezig is met allerlei edele processen in de doka, you’re waisting your time imho.

Digitale fotografie is ook geen analoge fotografie. Er zijn wezenlijke verschilpunten tussen beiden. Alleen nog maar de mogelijkheid om beelden te bekijken tijdens het shooten zorgt ervoor dat iemand met andere beelden terugkomt. En die zaken moet je volgens mij ten volle gebruiken. Vroeger was men ook niet altijd vol lof over korrel. Dat een analoge korrel karakter toevoegt aan een beeld, en ruis alleen maar beelden verknoeit doet de digitale fotografie geen eer. Binnen dit en 10 jaar is ruis zo normaal als iets en zal je het zelfs kunnen toevoegen in PS.

Bij de Noorderlicht tentoonstelling in Leeuwarden, zag ik enkele jaren geleden een beeld dat gemaakt was in Irak tijdens een nachtelijke patrouille. Natuurlijk zat die vol ruis. En dan bedoel ik echt stampvol. Maar volgens mij was dat een waardevol beeldelement dat perfect spanning toevoegde die bij zo’n patrouille aanwezig is. Digitale fotografie moet geen analoge fotografie zijn. My 2 cents.

5 Responses to “Ruis.”


  1. 1 stuutekeer december 2, 2007 om 3:16 pm

    Ik zie de meerwaarde van ruis niet. Toch zeker niet die ruis waar de camera je mee opzadelt, en die je vervolgens met geen geen stokken meer uit je beeld kan krijgen.

    Dat ruis in bepaalde gevallen gewenst kan zijn, daar kan ik inkomen. TMZ in Rodinal was in vervlogen tijden dan ook niet ondenkbaar.

    Waarom edele procedes precies verloren tijd zouden zijn ontgaat me even🙂

  2. 2 orpel december 2, 2007 om 3:21 pm

    Ik denk gewoon dat de evolutie zo zal gaan. Van groot en middelformaatcamera’s naar kleinbeeld, opende de deur naar reportagefotografie.
    Er groeit nu een hele generatie op die anders naar beelden kijken dan wij, maar goed only time will tell!

  3. 3 Darkman december 2, 2007 om 11:26 pm

    Als je Pieter’s post nog eens goed naleest (bekijk ook zijn aparte fotografieblog), dan zal je doorhebben dat het hier over een totaal ander soort ruis gaat. Nl. niet dat gezellig ouderwetse “analoge korrel” gevoel waar niet echt veel mis mee is. Maar gigantisch vlakken vol meestal blauwe pixels in voornamelijk donkerkleurige delen van de foto. Of dikke vette strepen van totaal verkeerd gekleurde pixels over de hele breedte van de foto. Niks niemendalle pixelatie over het hele beeld gelijkwaardig verdeeld, maar hier en daar vlakken die de foto compleet om zeep helpen. En dan is het wel een goede reden om over te stappen.

  4. 4 Jan! januari 4, 2008 om 4:41 pm

    “Binnen dit en 10 jaar is ruis zo normaal als iets en zal je het zelfs kunnen toevoegen in PS.”

    Euh, ruis is eerder *al* 10 jaar toe te voegen via PS/Gimp/PSP/…

    Of snapte ik de grap niet?

  5. 5 orpel januari 4, 2008 om 8:54 pm

    Ik bedoelde eigenlijk dat men het meer zou gaan aprecieren zoals dat met korrel is gebeurd. Maar dat zijn ook maar overwegingen he.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s





%d bloggers op de volgende wijze: