Fotowinkel.

Omdat ik net verhuisd ben moest ik op zoek naar een fotohandel die me aan een rol papier kon helpen. Enkele mensen hadden me een zaak aangeraden, dus ik heb het daar maar besteld. Een handel om de hoek waar je met vragen of problemen terecht kan is zijn geld waard vind ik. Alleen wordt het met de tijd moeilijker om daar van overtuigd te blijven.

Een van de voordelen van fotografie studeren aan de academie is dat ik grote afdrukken kan maken op deftige printers en dat ik alleen papier moet meenemen. Nu heb ik een kleine maand geleden een rol papier bij de bewuste zaak besteld. De man ter plaatse was heel behulpzaam dus in eerste instantie alleen maar een positief gevoel aan overgehouden. Ware het niet dat ik vandaag een telefoontje kreeg dat het papier binnen was. Dat is langer dan een maand wachten voor een rolletje Epson Archival Matte! Een maand? Tja,… handig werken is dat toch niet echt.

Net las ik op Marketingfacts over een interessante scriptie: de invloed op van digitale revolutie op de fotografie.

“Otto Dekkers, student Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, heeft de HBD Scriptieprijs 2007 gewonnen. Dekkers beschrijft in zijn scriptie (pdf) de invloed van de digitale revolutie in de fotografie op de overlevingskansen voor de Nederlandse fotovakhandel.
Dekkers concludeert in zijn scriptie dat de toekomst voor de gehele fotovakhandel er zorgelijk uitziet. Het aantal ondernemingen en winkels daalt, het marktaandeel daalt en de ontwikkeling blijft achter. Toch zijn er genoeg perspectieven voor individuele fotozaken. Voor de detailhandel als geheel geldt, dat deze verandert van een ‘productherverdeler’ naar ‘vraagvoorziener’: de behoefte van de consument staat steeds meer centraal. Voor ondernemers in de fotovakhandel die hier goed op inspelen zijn er zeker kansen. De factor ‘ondernemersvaardigheden’ is dus doorslaggevend. De ondernemer moet duidelijke keuzes maken als het gaat om assortiment en doelgroep. Een goede presentatie op internet, als aanvullend kanaal, is een must aldus Dekkers.”
Bron Marco Derksen


omzetontwikkeling-retail.jpg

0 Responses to “Fotowinkel.”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

