Flickrs.

Ik heb zelf nog geen Flickr account aangemaakt voor mijn foto’s. Ik speel wel al een tijdje met de gedachte hoor maar het komt er maar niet van. Ik ben voor mezelf even aan het overlopen waarom dat er nog niet van gekomen is. Volgens mij heeft het te maken met ‘schroom’.  Als het gaat over mijn beelden dan ben ik zeer op mijn hoede. Ik wil niet alle bagger die ik soms maak op mensen los laten, op de Academie doe ik dat ook niet. Pas vorig jaar in mijn derde jaar leverde ik een reeks beelden af waarvan ik dacht:” ja dit moet ik verzorgd presenteren.” Tot op dat moment stoorde me altijd wel iets aan een reeks. Er zat te weinig een lijn in of het was gewoon saai. Maar dus in het derde jaar maakte ik met een brownie box portretten van mensen die filmpjes op youtube plaatsten. Het was interessant om dat bij uitstek moderne fenomeen nu net niet digitaal vast te leggen. Ik bedoel, je opent met dat ding een gaatje en dan moet je op goed geluk belichten. Het resultaat was een er zachte reeks met de onscherpte die je terugvindt bij webcams en erg vale kleuren. Toen ik het filmpje liet ontwikkelen weigerde de winkel om er proefjes van af te drukken: “omdat ze mislukt waren.”

mislukt.jpg 

Anyway, dat was de eerste keer dat ik een reeks helemaal afwerkte tot aan de presentatie. De eerste keer dat ik er geen probleem mee had om die beelden ook aan anderen te tonen. Bij Flickr is dat anders. Het tempo ligt een pak hoger lijkt het me. Het komt bij mij soms over alsof ik meekijk op een screenshot van the Bridge op iemands computer. Toen ik terugkwam uit Hofstade had ik natuurlijk ook foto’s van planten met rijp (of smogsneeuw) Maar dat wilde ik niet tonen. Ik denk dan bij mezelf: ondertussen hebben we het wel gehad met die uitzichtjes en sfeervolle takjes. Ik was nochtans naar Hofstade gegaan met dat doel hoor maar uiteindelijk trok de plaatselijke voetbalkleedkamer meer mijn aandacht.

Maar goed als dat het enige is… het staat je vrij om up te loaden wat je zelf wil natuurlijk hoeveel en welke beelden dat zijn bepaal je zelf. Het zou gemakkelijk zijn om dan de flickr url tegebruiken om ze hier bijvoorbeeld te tonen. Maar als ik dat kan doen anderen dat misschien ook. Dan begint het bij mij al te borrelen. Of stel je voor: je komt je beelden tegen op een site als thumbnail dan nog begodt! Stel u eens voor: je toont trots het goede rapport van je kind en enkele maanden daarna zie je dat op die manier terug… Chapeau voor Michel zijn reactie. Om nog maar te zwijgen over Virgin campagnes.  

Voor dit stukje moest ik toch een beetje introspectie doen hoewel dat een beetje vies klinkt…. In elk geval ik begin er meer en meer van overuigd te raken dat Flickr misschien niet echt mijn ding is. Dit is anders ook wel tof.

2 Responses to “Flickrs.”


  1. 1 Robbie Veldwijk januari 4, 2008 om 2:24 pm

    Ja ik denk dat je deels wel gelijk hebt, en je hoeft natuurlijk je foto’s niet te laten zien als je dat niet wil. Daar blijf je natuurlijk geheel vrij in. Je kan er voor kiezen om je foto’s op een bepaalde groote te uploaden dus bijvoorbeeld maximale breedte 500px dan kunnen ze toch vrij weinig met je foto’s tenminste minder dan een upload grote van 1024px…

  2. 2 Stef Flater januari 4, 2008 om 8:34 pm

    Het goeie aan het systeem van Flckr is dat je dit allemaal kan instellen: wie je foto’s kan bekijken, downloaden, gebruik op blog, enz. Wie dat niet gedaan heeft kan dan zijn foto’s terug vinden zoals de voorbeelden die je noemt maar wie een beetje oplet en eerst alle mogelijkheden en instellingen van de site bekijkt, zal niet vlug bedrogen worden.


Geef een reactie

