Toerist.

Eerder deze week had ik een fijne babbel met Geert Deweyer. Dat gebeurt wel meer met hem hoor, toen ik begon te werken moet hij ongeveer de eerste journalist geweest zijn waar ik een goed contact mee had opgebouwd. Misschien omdat we interesses delen: reizen , film, strips,… Soite ik kom er goed mee overeen, en het is fijn om op die manier te werken. Hij vertelde me dat hij ooit een persreis heeft geweigerd (als freelance journalist stel u voor…!) omdat hij niet wilde dat die bestemming zou geruïneerd worden door toeristen. De bestemming in kwestie was Antarctica.

Ik moest direct denken aan een verslag op Discovery Channel over de beklimming van Mount Everest. Je zag daar gewoon filevorming op die berg! Dat was hallucinant, een groep van 20 mensen die staan aan te schuiven aan een smalle doorgang. Iemand durfde niet zo goed en daardoor moest iedereen die erachter kwam geduldig wachten. Naar het schijnt is het aantal boekingen op Nepal met 30% gestegen.

Iedereen die op vakantie gaat met het idee, dat hij massatoerisme vermijdt maakt zichzelf iets wijs. Het enige wat je op vakantie wél kan doen is proberen om zoveel mogelijk met de plaatselijke mensen in contact te komen. Dat is de reiservarin die ik nastreef. Of dat nu aan het andere eind van de wereld is of in Oostakker voor mijn part.

Dus om de cirkel rond te maken, ik vind dat Geert gelijk had. Voila.

0 Responses to “Toerist.”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

