P’kes & R’tjes

Bekentenis: P’kes & R’tjes was eigenlijk een insteek om af en toe over mijn dagdagelijkse werk te praten… PR dus. Uiteindelijk doe ik dat af en toe wel, maar het werd al snel duidelijk dat ik deze blog een beetje breder wilde trekken. Enfin,  maar af en toe wil ik dus ook wel mijn gedacht eens geven over wat PR volgens mij is.

Zoals nu bijvoorbeeld na het lezen van dit stukje. Tessa Weber schrijft op Marketingfacts een stukje over wat PR is volgens haar. “PR voor een klant (bedrijf, organisatie) verzorgen is ervoor zorgen dat die klant zo vaak en positief mogelijk in de publiciteit komt. Weinigen zullen het daarmee oneens zijn.”

Mja… dat klopt natuurlijk een beetje, maar het kader waarin je dan werkt blijft wel erg beperkt op die manier. Niet alleen bij de online media (zoals Marco Derksen al schrijft in de comments), maar zelfs ook voor de traditionele journalist.

Er komt een vraag van een klant, vervolgens kijk je wat de beschikbare content is bij die klant en hoe die interessant zou kunnen zijn voor een bepaalde journalist. Volgens mij is dat de beste basis om een goede relatie op te bouwen. Heel simpel:“hoe zou dit interessant kunnen zijn voor journalist X, en zijn publiek.”

Met sommige journalisten heb ik daardoor een aangename relatie opgebouwd, waarbij ze vertellen: “Ik kan niet je hele persbericht gebruiken, maar welke producten komen volgens jou het beste in aanmerking voor mijn publiek?” Het is dan niet de bedoeling dat je alle bagger gaat bezorgen aan de journalist in kwestie, want dan is de zorgvuldig opgebouwde band  opgeblazen. Het biedt je enkel een kans om te zeggen: “Ik weet dat  dit niet echt je ding  is, maar geef het een kans en je zal zien dat het ook zijn kwaliteiten heeft.”

Deadwood

Er is al een hoop gezegd en geschreven over bloggers en hoe ze te benaderen. Iets wat altijd terugkeert is dat ze gesteld zijn op hun persoonlijkheid. Ze hebben een eigen mening, en willen die kunnen geven. Ze willen ook als dusdanig benaderd worden. Omdat de meeste journalisten volgens welbepaalde regels of een gedragscode werken is hun reactie dikwijls voorspelbaarder dan die van bloggers.

De directheid van een blog in combinatie met de onvoorspelbaarheid van de persoon die erachter schuilt doet zelfs af en toe denken aan Deadwood en het wilde westen. Je wéét bijna zeker dat je op je gezicht zal gaan, maar met een open houding en een duidelijke bereidheid om in gesprek te gaan hoef je je eigenlijk weinig zorgen te maken. Bloggers blijken dan zelfs uiterst aangename mensen te zijn.

Uiteraard staat het iedereen vrij om het hier grondig mee oneens te zijn – ik zie jullie reacties graag hieronder. Maar dat is het mooie van de hele zaak: dit is mijn plekje, en ik kan hier gewoon zeggen wat ik wil.

10 Responses to “P’kes & R’tjes”


  1. 1 Wannes mei 27, 2008 om 9:23 am

    Klopt.
    Zoals een tijd geleden bleek met de Fanta World (niet iedereen was er even enthousiast over) kan je bloggers niets opleggen.
    Het is ook gewoon een kwestie van houding en attitude eh. Don’t touch my blog en al.
    Wat ik heb gemerkt: online zijn sommigen hard en direct, offline zijn het fijne mensen die graag eens aan een toog samen de wereldproblematiek in eigen regio oplossen.
    12 juni, ’s avonds.
    Euhm ja, da’s een hint.

  2. 3 Fredegre mei 27, 2008 om 1:36 pm

    Wat ik me afvraag: schiet je er echt zoveel mee op als je bloggers inschakelt in een pr-campagne? Toegegeven, je klant wordt hier en daar vermeld – in het beste geval zelfs positief – maar heeft dat ook een impact die te vergelijken is met een kranten- of tijdschriftartikel? Daar zou ik graag eens een goed voorbeeld van willen zien.

    Leuk om je ook bloggewijs te ontdekken, overigens.🙂

  3. 4 Jan M mei 27, 2008 om 1:53 pm

    Durf je ook zeggen welke bloggers niét tof zijn?🙂
    En ook: zelfs de meest gelezen blogs in B/Vl halen niet bijzonder veel lezers. Hoe ga je daarmee om? Ik neem aan dat voor bepaalde nicheproducten geen probleem is, integendeel zelfs, maar hoe kijken jullie daarnaar?

  4. 5 orpel mei 27, 2008 om 2:37 pm

    Eigenlijk zou ik de vraag kunnen omdraaien, waarom bloggen jullie? (als twee journalisten die ook in traditionele media actief zijn )

    De invloed van blogs is denk ik “anders”. Google ranking, Early Adopters,… Je moet daar een gezonde en pragmatische houding tegenover aannemen. Het is niet omdat drie bloggers hard roepen dat je verkeerd bezig bent dat de rest van de wereld dat ook vindt (omgekeerd geldt dat ook natuurlijk.)

    Ik kom er op deze blog nogal dikwijls op terug, maar fring heeft dat echt uitstekend begrepen. Niet overdrijven in de ene richting maar ook niet in de andere. Gewoon Bloggers afstappen en zeggen “We zijn niet perfect, en waarderen jullie feedback.” Een soort van “real-blog-policy”, if that makes sense…?

  5. 6 Jan M mei 27, 2008 om 3:26 pm

    De tweede vraag heb je al beantwoord, de eerste heb je als volleerd pr-man ontweken.

    Overigens, de naam van uw blog heb ik pas sinds deze post door. Leuk!

  6. 7 orpel mei 27, 2008 om 6:00 pm

    Did I?🙂
    laat ik het zo stellen: ik zal toch ook niet tegen een journalist zeggen dat hij nen ambetante is.

  7. 8 Wim mei 28, 2008 om 6:56 am

    Allez, tof om over mezelf te lezen dat ik een aangenaam mens ben😉

  8. 9 orpel mei 28, 2008 om 8:53 am

    Gene ambetante hé wim😉


  1. 1 Digitalisering « Pekes en ertjes Trackback op juni 25, 2008 om 8:51 am

Geef een reactie

