Flieten.

V. belde me net op. Ze was op zoek naar een Chinees die een frituur was begonnen voor het nieuws.

Aanleiding zal het artikel in het Nieuwsblad wel geweest zijn, over frituur De Kip in Schoten.

Toeval: V. is zelf van Schoten.

Spijtig: die frituur kunnen ze geen tweede keer opvoeren.

Gelukkig: enkele weken geleden is een frituur vlakbij het station van Mechelen geopend, door chinezen!


Enkele weken geleden wandelde ik naar huis en ik merkte plots de nieuwe zaak ‘Friet van Mechelen’. Die moest ik even uitproberen want, eerlijk is eerlijk, de andere frituren bij ons in de stationsbuurt zijn gewoon ranzig slecht. Na een keertje uitproberen bleken die Chinezen dat helemaal niet slecht te doen. Ok, de curryworst special was te ver doorgesneden en viel in twee helften, de cervela van V. was ook niet hélémaal comme il faut. Maar er zat potentieel in!

Blij dat ik was, eindelijk een deftig frituur in de buurt! Ik was bijna wanhopig geworden, op een gegeven moment heb ik het zelfs even aan de wijkagent gevraagd. Of Bert die schrijft voor de Frut, regio Mechelen-Lier. Allemaal zonder resultaat. Geen echte aanraders in de buurt.

Pas op wij eten graag gezond, of we doen toch ons best maar om de twee weken moet een pakje kunnen. Wij wonen erg graag daar in Mechelen maar de frituur was toch een gemis. Gelukkig had een clevere Chinees het gat in markt tijdig ontdekt en was hij er Ninja-gewijs ingesprongen. Na de wok van Mechelen dus friet van Mechelen.

Zou er morgen een blad hangen “Bekend van TV”?

5 Responses to “Flieten.”


  1. 1 Wannes juni 2, 2008 om 10:30 am

    Een goede frituur is inderdaad onmisbaar.
    Wij hadden Frituur Falcon die helaas ter ziele is gegaan met de vernieuwing van het gelijknamige plein. Er gaan roddels dat het terug de goede kant zal opgaan na een tijd, maar we weten het niet.
    Nu zijn er twee alternatieven waar bij de ene de friet goed is en bij de andere het zelfgemaakt stoofvlees.
    Altijd wikken en wegen dus…

    Maareuhm: de Bert van De Frut, is dat de Bert die ik denk dat de Bert is?

  2. 2 orpel juni 2, 2008 om 11:00 am

    Dat is inderdaad die Bert🙂

    Falcon komt terug heb ik ook gehoord. Ik ging af en toe naar de Falcon, maar het liefst ging ik bij Rozeke en Jean van frituur smulpaep.
    Helààs, hebben zij er de brui aan gegeven. Wekelijks voorzag ze me met een frietje stoofvleessaus en mayo. Ze zaten daar al sinds de jaren 70, echt een monument.
    Ok lunchtime want hier krijg ik echt honger van….

  3. 3 mobydik juni 6, 2008 om 7:13 pm

    Komaan, bij ons in Mechelen zijn er toch zeker genoeg goeie frituren te vinden zeker? Bij Yvonne, De veemarkt, De Korenmarkt, de 2 homo’s van frituur fritz,… Genoeg om heel het jaar door in een andere frituur uw bestelling te gaan doen😉

  4. 4 tom augustus 21, 2008 om 10:55 am

    Ik vind de Smulpaep op het einde van de paardenmarkt in Antwerpen een bangelijke frituur. Vroeger met Rozeke en Jeanke was die al goed maar sinds die 2 gasten da hebben overgenomen vind ik het nog vééééééééél beter. Den ene is een franse chefkok. Da vers stoofvlees is zalig.

  5. 5 Jean-Pierre januari 5, 2009 om 12:53 am

    Sorry hoor voor het storen :
    Onze Frituur Bingles in Mechelen op de Bruul/Botermarkt sluit tegen 18 uur ’s avonds, van maandag t/m zaterdag, op sommige zondagen open.
    Het trouw en aangenaam klienteel is tevreden over het aanbod van warme en koude hapjes.


Geef een reactie

