Digitalisering

Eind mei hebben we op kantoor een onderzoek gedaan naar de invloed van blogging, podcasting, online video,… op het dagelijkse werk van journalisten. Samen met andere Europese PR-bureaus van het Oriella netwerk hebben we journalisten gemaild, met de vraag of ze even de tijd wilden nemen om een korte vragenlijst aan te vullen.

Een vijfde van de ondervraagde journalisten zegt regelmatig bloggers te citeren en 62% staat positief tegenover User Generated Content, 44% van de media heeft een journalistenblog en 70% biedt mogelijkheid tot online commentaar. Cijfertjes zijn natuurlijk mooi maar het gaat natuurlijk om wat je ermee doet. Een tijdje geleden vroegen Jan en Frank nog hoe wij hier tegenover blogging enz staan. Dit onderzoek helpt in elk geval om een idee te krijgen, het schept een beeld van waaruit je kan vertrekken.

Sommigen zouden dit omschrijven als ‘koude koffie’, niets nieuws onder de zon! Enkele jaren terug kreeg ik bij sommigen de indruk dat de traditionele media hadden afgedaan. Intussen is de slinger al terug een beetje opgeschoven, naar een iets realistischere visie denk ik. Bloggers zijn een rumourige bende maar er heerst een vrij hoog ‘ons kent ons’ gehalte. Door hun invloed op journalisten verkrijgen ze dan weer een breder bereik. (waarmee ik niets zeg over ‘social media’ die natuurlijk veel verder gaan)

Los van Google rankings enz loont het dus overduidelijk om online aanwezig te zijn. De traditionele journalist staat positief tegenover UGC en schrikt er niet van terug om bloggers te citeren. De mogelijkheid om commentaar te geven biedt dan weer kansen om extra info of duiding te geven bij een stuk. Het stopt dus niet wanneer het stuk eenmaal is verschenen.

Gisteren verspreidde Belga bijvoorbeeld een bericht over het onderzoek dat niet helemaal klopte. Hoewel alle kranten het originele persbericht hebben gekregen, baseerde een krant zijn stuk op het Belga bericht. Tja, daar stopt het verhaal dan, niets aan te doen. Op de websites die het hebben overgenomen, hebben we in elk geval de kans om wat zaken te nuanceren.

2 Responses to “Digitalisering”


  1. 1 Fredegre juni 25, 2008 om 9:23 am

    Hoi,
    Wereldschokkende bevindingen heeft het inderdaad niet opgeleverd, maar we hebben er toch weer een en ander uir geleerd. Mag ik uit het bovenstaande afleiden dat het volgens jou loont om bloggers in te schakelen in pr-campagnes omdat ze invloed hebben op journalisten? Vind ik een beetje vreemd, want euh… jullie hebben dat toch ook?🙂 Als je een verhaal op de juiste manier pitcht aan een journalist, heb je die omweg toch niet nodig? Of zie ik het allemaal wat te simpel?

  2. 2 orpel juni 25, 2008 om 10:25 am

    Ik probeer het een beetje ruimer te zien, tenminste ik hoop dat mijn werk niet alleen draait om het scoren van knipsels. Het gaat ook om reputatiemanagement, brand awareness,… Wat ik vooral onthoud is dat het geen of…of verhaal is maar én… én. Blogs hebben zeker hun verdiensten maar we moeten ook niet overdrijven.
    Die verdienste ligt trouwens ook op een andere plaats. Zo had ik zonder deze blog nooit geweten dat dit onderwerp jou blijkbaar ook wel interesseert. Daar haal je geen meetbaar voordeel uit, maar maakt het ‘samenwerken’ wel aangenaam🙂


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s





%d bloggers op de volgende wijze: