Grijs.

Murat Kaplan mag vandaag de gevangenis verlaten” . Toen ik het nieuws vanmorgen op de radio hoorde, dacht ik bij mezelf:”het is hem gegund.” Waarom wist ik in eerste instantie niet. Een kleine twee weken geleden zag ik de reportage die Panorama uitzond, waarschijnlijk zat die er wel voor iets tussen. Ze schetste een beeld van die man dat ik niet kende. Een veroordeelde crimineel die mensen in gevaar brengt tijdens zijn talloze vluchtpogingen, daar kon ik niet veel begrip voor opgbrengen. Dat beeld heb ik dus moeten bijstellen. Hij heeft zijn straf wel gehad, en moet de kans maar krijgen om verder te gaan met de rest van zijn leven.

Ik ben bijvoorbeeld ook fan van Discovery Channel sinds we digitaal televisie kijken. Mythbusters, How it’s made. Ik vind dat plezant om naar te kijken . Gisteren op Canvas leek het even op Discovery. Een reportage over de wetenschappelijke zoektocht naar een zo ‘menselijk’ mogelijke manier om mensen terecht te stellen. Steengoede televisie, waarbij je soms vergat dat het hier om een gruwelijk onderwerp ging. En plots is het confronterende moment daar dat je jezelf realiseert dat je geboeid zat te kijken. Ik was helemaal mee aan het nadenken en afwegen van de verschillende manieren.

Maar goed, zo ken ik mezelf alweer een beetje beter. Een prof psychologie van me had ooit enkele wetten naar zichzelf genoemd. De eerste wet van Wijffels: ”niets is eenvoudig” was daar een van. Alles is dus grijs en niet zwart-wit, zelfs gevangenissen en strafuitvoering.

0 Responses to “Grijs.”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

